Żołnierze zgrupowania " Mścisław " i rower Wandy. Zdjęcie zrobione w okolicach Wdzydz już po wyjściu z kotła
Żołnierze zgrupowania " Mścisław " i rower Wandy. Zdjęcie zrobione w okolicach Wdzydz już po wyjściu z kotła
Siukum Balala Siukum Balala
835
BLOG

Z zapisków dowódcy zgrupowania " Mścisław " ( 3 )

Siukum Balala Siukum Balala Społeczeństwo Obserwuj notkę 96

Publikujemy kolejny odcinek powieści " Z zapisków dowódcy zgrupowania " Mścisław " Książka wydana nakładem Wydawnictwa Państwowego Fundusza Alimentacyjnego ukaże się na rynku księgarskim w styczniu 2017 roku.

Punktualnie o 00:45 niebo nad gdańską Starówką rozświetliła różowa flara wystrzelona przez porucznika Szaciłłę. Dla podkomendnych pułkownika " Mateusza " znak, że rozpoczęła się właśnie operacja wyjścia z oenerowskiego kotła. Kiedy flara dogasła w nurtach Motławy, z załomów bazylikowych murów, z gruzowisk, z prowizorycznych stanowisk strzeleckich poczęli wynurzać się ludzie - cienie. Zgrabne, lekko pochylone sprężyste sylwetki, odziane w panterki ruszyły koncentrycznie w kierunku włazu siebenundzwanzig usytuowanego przy zakrystii. Pochyleni nad włazem pułkownik " Mateusz " i porucznik Szaciłło skrupulatnie liczyli bojowców zgrupownia AK ( OD ) 
- dwadzieścia jeden, dwadzieścia dwa, dwadzieścia trzy 
- dwadzieścia i cztery, dwadzieścia i pięć, dwadzieścia i sześć - wtórował pułkownikowi porucznik Szaciłło. 
Niemiec - staruszek nie chcąc stać bezczynnie - jak to Niemiec również liczył po swojemu zsuwających się, jeden po drugim, chłopców pułkownika 
- siebenundzwanzig, achtundzwanzig, neunundzwanzig
Po kwadransie żołnierze zgrupownia " Mścisław " rozpłynęli się w czeluściach trojmiejskiego burzowca. 
- Ilu naliczyłeś ? - spytał pułkownik 
- Sześćdziesięciu 
- Ja też - a wy staruszku ? - pułkownik zwrócił się do Niemca 
- Sechzig
Pułkownik sięgnął do raportówki i wyjął słownik polsko - niemiecki, po sprawdzeniu pewnym już głosem rzekł 
- Sześćdziesięciu - po czym wyjął z raportówki skorowidz z napisem " Lista zaprzysiężonych członków zgrupowania " Mścisław " i mrucząc z zadowoleniem zakończył 
- Zgadza się co do sztuki, my dwaj to sześćdziesiąt dwa. Było nas sześćdziesięciu dwóch - czujesz historię ? 
- A Niemiec ? - zapytał porucznik Szaciłło 
- Niemca nie ma w skorowidzu, Niemcy się nie liczą - odpowiedział stanowczo pułkownik. 
- Zaraz, zaraz, a łączniczka " Wanda " - liczyłeś ? 
- Chyba nie, nie zauważyłem 
- Gdzie jest łączniczka " Wanda " ? ona nie może wpaść w ręce siepaczy z ONR, wie o koncentracji we Wdzydzach, to może rozwalić nam cały plan. 
- Wracaj do bazyliki, znajdź ją za wszelką cenę - pułkownik był wyraźnie zdenerwowany. 
- Qurwa jak ja nie lubię kobiet, wolę chłopaków w oddziale, z babami wiecznie kłopot - zaklął szpetnie porucznik Szaciłło
- Poruczniku ! to że jest wojna nie znaczy wcale, że macie używać słów wulgarnych. Myślicie, że jak wstawiliście literkę " Q " zamiast " K " to ja się nie zorientuje ? nie bądźmy tacy jak oni, jak pisowcy : odrażający, wulgarni i źli - stanowczymi słowami pułkownik przywołał porucznika do porządku 
- Sorry pułkowniku, to się nie powtórzy. Jednak i pan pułkowniku potrafił przed wojną puścić niezłą wiązankę. Pamiętam jak przywitał pan komornika, który odwiedził pana w sprawie alimentów 
- To co było przed wojną się nie liczy. Ta wojna bardzo mnie odmieniła, stałem się bardziej odpowiedzialny za siebie, za ludzi i za sprawę. Na pewno teraz nie dopuściłbym do takich zaległości w alimentach - pułkownik uciął bezsensowną rozmowę 
- Kto ostatnio widział łączniczkę " Wandę " ?  - zakrzyknął porucznik Szaciłło pochylając się nad włazem siebenundzwanzig 
- Podczas ostatniego natarcia spowiadała się do pustego konfesjonału - odpowiedział zwielokrotniony głos z burzowca 
- Przecież to bez sensu, spowiadać się do pustego konfesjonału ? 
- Tłumaczyliśmy jej, ale ona tego nie rozumie, to ateistka - głos z burzowca brzmiał niesamowicie, jak z zaświatów. 
- Z dołu brzmi , a jakby z niebios - powiedział ni do siebie ni do pułkownika porucznik Szaciłło 
W tej samej chwili od strony bazyliki nadbiegła łączniczka " Wanda " w czarnej kretonowej sukience w białe grochy - jak z reklamy dezodorantu " Nivea " Nieprzenikniona noc sprawiła, że stojący nad włazem dostrzegli jedynie biegnące białe grochy i białe gumowce jakich używają pracownicy serowarni w mleczarni " Maluta " w Nowym Dworze Gdańskim. W życiu prywatnym Wanda pracowała na serowarni. 
- Jaki piękny cel ? - szepnął pułkownik - dobrze, że oenerowski snajper śpi. Jak ona sie ubrała ? 
- Qurwa ! Wanda gdzie ty się włóczysz ? - zdenerwowany pułkownik nie wytrzymał 
- Pułkowniku ! to, że jest wojna nie znaczy wcale ... 
- Poruczniku Szaciłło ! nie dyskutować, do włazu, ale to już ! - pułkownik nie pozwolił nawet dokończyć porucznikowi rozpoczętego zdania. 
- Wanda ! - taka niesubordynacja i odłączanie się od oddziału to poważne złamanie dyscypliny wojskowej. Ja tej sprawy tak nie zostawię, wrócimy do tego po wojnie. 
- Ja, ja, Ordnung muss sein - do rozmowy włączył się milczący do tej pory wiadomo kto. 
- Pułkowniku, modliłam i spowiadałam się do konfesjonału podczas ostatniego natarcia. Proszę wybaczyć, ale ja jestem tylko kobietą, bałam się
- Ale przecież do pustego konfesjonału to bez sensu 
- Teraz to wiem, bo ja się chyba nawróciłam. Po wojnie wrócę do męża. 
- Po wojnie to my wydamy was za tego tu Niemca - zażartował pułkownik, wyraźnie uspokojony odnalezieniem Wandy
- Tylko nie za Niemca, tylko nie za Niemca ! - krzyknęła Wanda - ja mam na imię Wanda i nie chcę Niemca. Nie chce przy dziecku mówić po niemiecku i chodzić do Jugendamtu. 
- Dobra, dobra żartowałem - śmiejąc się zakończył pułkownik ten niepotrzebny dialog, po czym dodał 
- Ja po wojnie też chyba wrócę do dzieci i żony, bo wojna to jednak ogromne koszty plus odsetki. 
- Do włazu ! Dziadku prowadź - tak brzmiały ostatnie słowa obrońcy  ostatniej reduty wolnej Polski, pułkownika " Mateusza " - dowódcy zgrupowania " Mścisław " AK ( OD ) który właśnie zszedł do podziemia.

CIĄG DALSZY NASTAPI 
Skróty użyte  w tekście : 
AK ( OD ) - Armia Krajowa Obrońców Demokracji lub jak mawiają złośliwi - alimenty kolego oddaj dzieciom.

Z zapisków dowódcy zgrupowania " Mścisław " ( 3 )

Pułkownik " Mateusz " w pełnej charakteryzacji

Zobacz galerię zdjęć:

Pułkownik " Mateusz "
Pułkownik " Mateusz "

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Społeczeństwo