Oficjalna dyrekcja Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego ( tego poważnego ) 
Festiwale odbywają się rownolegle
Oficjalna dyrekcja Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego ( tego poważnego ) Festiwale odbywają się rownolegle
Siukum Balala Siukum Balala
747
BLOG

The Fringe 2016

Siukum Balala Siukum Balala Kultura Obserwuj notkę 44

I w tym roku jak co roku wziąłem udział w edynburskim festiwalu teatrów offowych  Fringe. Jak i w roku ubiegłym zaprezentowałem monodram zatytułowany " Idzie chłop ulicą " Podobnie jak w roku ubiegłym utwór dramatyczny mojego autorstwa i w moim wykonaniu nie odniósł żadnego sukcesu.

The Fringe 2016

Dobra podrzuć panie sufler tekst, wychodzę do widzów 

Żadnego " angażmą " żadnych propozycji występów na tematycznie pokrewnych festiwalach, czy na scenach w innych miastach. Żadnego zainteresowania widzów i krytyków. Rozumiem, że niedostatecznie wyrobieni widzowie nie zrozumieli przesłania jakie niesie sztuka, są jednak krytycy teatralni, są fani i znawcy  teatrów offowych, oni również w żaden sposób nie odnieśli się do mojego performance. O załapaniu się na bilboard z topowymi spektaklami festiwalu nie mogłem nawet marzyć. Będę musiał w porozumieniu z kierownikiem artystycznym, czyli ze mną, pozmieniać jakieś inscenizacyjne detale, może wówczas przyjdzie sukces.

The Fringe 2016

W moim teatrze ja jestem dyrektorem i kierownikiem artystycznym, ja jestem aktorem, inspicjentem, suflerem, brygadierem sceny, akustykiem i elektrykiem, szatniarką, sprzątaczką, bileterką i kierownikiem sceny objazdowej. Dzięki temu udaje mi się uniknąć typowych w środowisku teatralnym konfliktów związanych z obsadą, doborem repertuaru, czy konfliktów generowanych ustalaniem wysokości gaży. Taki teatr to rzadki przykład twórcy i tworzywa w jednym. Tylko ten brak zainteresowania widzów, to jest takie boleśnie dotkliwe. Może oni  myślą, że ja sobie z tym plecakiem po prostu idę ?

Dlaczego nikt nie odszyfrował pytań adresowanych do widza, nikt nie zrozumiał dość czytelnych podtekstów zawartych w monodramie. A to takie proste. Dlaczego aktor pokonuje dystans równy " królewskiej mili " ?

The Fringe 2016

Dlaczego idzie w dół, w stronę królewskiego pałacu Holyrood i szkockiego parlamentu, a nie w górę w stronę zamku ? Czy to symbolizuje jakiś  życiowy  konformizm ? jakiś oportunizm ? Pójście na łatwiznę. W tle parlament, więc może jakiś podtekst z Rzeplińskim i Sejmem ?

The Fringe 2016

Przed szkockim parlamentem 

Dlaczego niesie plecak ? czy to symbol brzemienia jakie nosi każdy z nas, a także sędziowie TK ? A dlaczego idzie w taki charakterystyczny sposób ? określany przez ortopedów jako " za kwadrans trzecia " Lewa noga w lewą stronę, prawa w prawą. Co to oznacza ? każda noga sobie ? Jakieś wewnętrzne rozdarcie ? Czy te hamletyzujące nogi to rezultat wewnętrznego pęknięcia ludzkiej istoty  po słowach papieża Franciszka ?

The Fringe 2016

Takie i inne pytania powinny były paść, nie padły.

Daję sobie jeszcze rok, za rok pojadę z tym samym monodramem, zmienię jedynie pewne szczegóły. Jeżeli nie odniosę sukcesu, zamknę teatr w cholerę, choć widzę go ogromnym. Czy to ja głupi jestem jak Karolak i Janda w jednym, żebym do teatru dokładał z własnych  pieniędzy ? Oni mogą ze swoich dokładać, bo mają państwowe dotacje, którymi zastępują swoje pieniądze. Ja dotacji nie dostaję, wszystko kupuję za swoje. Kostiumy, obuwie, rekwizyty, sam plecak - rekwizyt kosztował mnie 22 funty i to w promocji. O biletach do Edynburga to już nie wspominam, bo było minęło. Owszem jeśli sztuka spadnie mi z afisza to chodzę dalej w tym kostiumie i butach, ale to tylko w przypadku monodramu " Idzie chłop ulicą " A gdybym się porwał np. na monodram " Miłosne historie rycerza z Bogdańca " to co ja robiłbym  z tą zbroją, po zejściu sztuki z afisza ? chodziłbym w niej do pracy ? Nie, nie będę dokładał do tego teatru, za rok zamykam. Trudno, ucierpią widzowie i prawdziwa sztuka.

Tak na poważnie to ja nie za bardzo kumam teatrów alternatywnych. Moje pojmowanie tego rodzaju sztuki kończy się na Witkacym, no ale to był wybitny twórca i Wybitny Wariat, a ci teatralni eksperymentatorzy, których w życiu spotkałem byli w większości zwykłymi wariatami. Obcowanie ze sztuką, która wymaga nieustannego objaśniania, siedzenie w teatrze z broszurką - " instrukcją obsługi " do oglądanego performance jakoś do mnie nie trafia. Wszystko to przez pewne deszczowe lato, najpaskudniejsze wakacje jakie pamiętam. Mój rosyjski znajomy taki czas określa zawsze słowami" Ни хуй делать " Lało, lało nieustannie, a na półce z książkami stało tomiszcze : Jerzy Szaniawski " Dramaty " Przeczytałem jednym tchem, z nudów bo lało i lało. " Żeglarz " i " Most " utkwiły mi w pamięci do dziś... i to jest mój teatr. Ja wiem o co tu chodzi, nie trzeba do tego specjalnego wyrobienia.

Sytuacja z broszurką objaśniającą akt twórczy to trochę jak  sytuacja z zaopatrzeniowcem z POM - u Sulęcice. Zapraszamy takiego do galerii rzeźby współczesnej dajemy program wystawy i stawiamy przed ociosaną z grubsza bryłą granitu. Dowiaduje się ów zaopatrzeniowiec z programu wystawy, że stoi właśnie przed dziełem znanego rzeźbiarza, absolwenta krakowskiej ASP, Michała Aniołkowskiego. Z programu wystawy  dowiaduje się, że rzeźba zatytułowana jest " Prometeusz " w dolnej partii granitu ukazał artysta niezwykle muskularne nogi tytana, część środkowa to tors i bicepsy, a rejon zakropkowany to twarz wyrażająca niewymowne cierpienie z powodu wyżeranej codziennie wątroby. Na taką sztukę to zaopatrzniowiec powie lipa i kupi inną rzeźbę przedstawiającą dreblinki do kombajnu. 
Prawdziwy i skończony akt twórczy to sytuacja kiedy ten sam zaopatrzeniowiec wchodzi do Kaplicy Sykstyńskiej widzi " Pietę " Michała Anioła, szczęka mu opada i szepcze oszołomiony - to jest prawdziwa sztuka, czegoś podobnego ja nie wydłubałbym nawet ze szwagrem. Tyle tytułem dygresji o kondycji rzeźby wspólczesnej.

To, że ja nie wszystko łapię w produkcjach festiwalu Fringe wcale nie oznacza, że nie akceptuję tego co się tam dzieje. Ja to po prostu kocham i lubię to nieokiełznane wariactwo, które można spotkać raz w roku w Edynburgu przez pełne trzy tygodnie sierpnia. Vibrant - to słowo najlepiej określa co dzieje się teraz w Edynburgu. Tam wszystko wibruje, drga, rezonuje, oscyluje, drży... i jest rozlatane w tę i z powrotem  energetycznie i z wigorem.

Festiwal Fringe wziął się z buntu przeciw nadętej oficjalności krytyków i teatralnych jurorów, którzy w sposób bezdyskusyjny zdecydowali za widza : to możesz obejrzeć, tego nie polecamy, tego oglądać nie będziesz, bo to kompletnie bez wartości. Rzecz wydarzyła się w 1947 roku, kiedy jury oficjalnego edynburskiego festiwalu teatralnego nie zakwalifikowało 8 zespołów teatralnych do przeglądu. Osiem odrzuconych trup postanowiło jednak wystąpić i to był początek Edinburgh Festival Fringe, który dość szybko wyrósł na największy festiwal teatrów alternatywnych na świecie. W 2015 roku zajmujące się stroną administracyjną imprezy Festival Fringe Society sprzedało ponad 2 miliony biletów, a 50 tysięcy aktorów dało 3300 przedstawień na 313 scenach oddanych do dyspozycji artystów. Sceną mogą być miejsca nieprawdopodobne : od niewielkich zadaszonych podestów ustawionych na Royal Mile, głównej ulicy Edynburga, przez prawdziwe sceny w prawdziwych teatrach, także sceny w pubach, a nawet w mieszkaniach prywatnych. Najbezpieczniejsze są sceny w pubach, tu żadna żona nie zarzuci nam, że pewnie jak zwykle jesteśmy w pubie. Owszem jesteśmy, ale właśnie rozpoczął się III akt i proszę nie przeszkadzać mi w odbiorze sztuki jakimiś telefonami.

The Fringe 2016

Szatnia w pubie ? znaczy się teatr 

Sztuką na festiwalu może być wszystko, nie tylko  klasyczne aktorstwo, także sztuka iluzji, żonglerka, musical, kabaret, artystą może być linoskoczek i śpiewające 6 - latki. Opera, variete, pantomima, taniec. Wszystko, co kto tam w sobie w środku czuje. Kompletny miszmasz i to właśnie sprawia, że Fringe to " The coolest festival under the Sun "

The Fringe 2016

The Fringe 2016

The Fringe 2016

The Fringe 2016

Mnie najbardziej przypadł do gustu spektakl " Tragarze cumulusów " ( ??? to mój roboczy tytuł ) aktorstwo lekkie, jakaś  pantomima, wygodne kostiumy, a przede wszystkie  bardzo lekkie - jak chmurki - rekwizyty, żadne plecaki, żadne brzemię.

The Fringe 2016

The Fringe 2016

The Fringe 2016

Festiwal w Edynburgu będzie trwał do końca świata bowiem nic tak nie napędza koniunktury w tym peryferyjnym mieście jak właśnie Fringe Festival. Nigdzie w Zjednoczonym Królestwie piwo jałowcowe nie kosztuje 7 funtów, a zwykły hamburger 6,5 funta. Obcowanie z prawdziwą sztuką to jedno, a sztuka mięsa to drugie. Dlatego będzie trwał... i niech trwa.

The Fringe 2016

Bisuję 

Zobacz galerię zdjęć:

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura